Remember: Centenar Emailul Mediaş

În acest an se împlinesc 100 de ani de la deschiderea „Uzinelor de Modelat și Emailare Westen”, actualul Emailul. De-a lungul timpului societatea a rămas cea mai mare producătoare de produse de profil, produsele sale fiind comercializate în ţară şi străinatate, fiind unul dintre brandurile de frunte ale Mediaşului.

Fabrica a fost deschisă la data de 14 decembrie 1921, ca societate pe acţiuni cu un capital social de 6 milioane de lei, cu activitate principală de producere a articolelor emailate, zincate şi cositorite, destinate consumului intern şi exportului.

În anul 1945 acţiunile deţinute de cetăţenii străini, in valoare de 51, 16 % au fost preluate de către Administraţia Bunurilor Sovietice, iar întregul capital a fost naţionalizat în anul 1948, când a fost schimbată şi denumirea fabricii în Emailul Roşu.

Inginerul Valer Florea de la Emailul este considerat a fi “părintele” emailului românesc. Detalii ai aici.

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, fabrica avut producţie tipică pe timp de război, în anul 1953 a fost incendiată, iar în anii `70 intreprinderea a fost de două ori inundată, alaturi de alte 13 unităţi economice de nivel republican. Pagubele totale au fost estimate la inundaţia din 1970 la 129 milioane de lei, la care s-au adăugat 137 de milioane lei, din pierderile de producţie. Până în anul 1978 a deţinut monopol pe piaţa din România.

Pictorul medieşean Arpad Jakab a realizat în anul 1982 o panoramă a zonei văzute dinspre fabrica Emailul (în perioada aceea Emailul Roşu): în plan apropiat este pictată colonia fabricii Emailul, clubul I. L. Caragiale şi o parte din halele Atelierelor Mecanice Gaz-Metan; în plan îndepărtat este clădirea actuală a Primăriei Mediaş, fabrica „8 Mai”, iar mai departe coşurile de evacuare de la fabricile de sticlă. Pe fundal sunt dealuri si o parte din cursul râului Târnava Mare.

Începând cu data de 14 ianuarie 1991, S.C. Emailul SA a preluat întregul patrimoniu al Intreprinderii Emailul, iar dupa 10 ani cifra de afaceri era de circa 400 miliarde lei.

Momentan compania este controlată în proporţie de 61,8% de asociaţia salarială Viitorul-Pas din Mediaş, în timp ce SIF Transilvania deţine 28,9% din capitalul social. Acţiunile se tranzacţionează pe rulaje scăzute pe piaţa secundară a Bursei de Valori Bucureşti. Prima zi de tranzacţionarea a fost 9 iunie 1997.

Emailul Mediaş (EMAI), producător de vase emailate cu 30,3 milioane lei capitalizare, a raportat pentru 2019 un profit net de 2,96 milioane lei.

Experienţa şi talentul oamenilor care au trecut prin această fabrică a făcut ca ea să dureze de generaţii, azi fiind una din cele mai mari societăți de acest profil din Uniunea Europeană.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *