Proiectul Viața neștiută a grădinii s-a încheiat cu succes

Anul 2020 a fost o grea piatră de încercare pentru întreaga societate, iar ONG-urile cu profil cultural și social au avut de întâmpinat și ele numeroase piedici în realizarea proiectelor pe care și le-au propus. Unul dintre puținele cazuri fericite care pot fi menționate este proiectul Viața neștiută a grădinii, inițiat de Asociația Culturală In Ars Veritas.

Proiectul a fost finanțat prin Start ONG, un program lansat de Kaufland România și implementat de Asociația Act for Tomorrow. Domeniile vizate sunt: educație, sănătate, mediu, social și cultură. Valoarea totală a programului este de 500.000 euro. Programul Start ONG este cel mai simplificat instrument de finanțare comunitară destinat ONG-urilor tinere, instituțiilor non-administrative și grupurilor informale/ de inițiativă.

Proiectul Viața neștiută a grădinii s-a desfășurat în două etape: etapa „de laboratorˮ, timp în care a fost scrisă, editată și tipărită cartea pentru copii cu același titlu, și etapa activităților ludice pe baza cărții, la care au participat elevii Școlii Gimnaziale „Aviator Ioan Savaˮ din Alțâna (întâlnire online) și grupe mixte de copii (clase primare și gimnaziale) din centrele sociale deschise de Asociația Elijah pe raza județului Sibiu, mai exact pe Valea Hârtibaciului, în satele Hosman, Nocrich, Țichindeal și Nou (întâlniri față în față).

Cartea, scrisă de Daria Bârsan și ilustrată de Ana Maria Mălăeștean, se adresează unui public țintă cu vârste cuprinse între 3 și 12 ani, însă poate fi o lectură plăcută chiar și pentru adulți. Ea este organizată în două parți: prima cuprinde poezii și imagini pe tema biodiversității dintr-o grădină, iar a doua, intitulată „Buzunarul educativˮ, conține câteva rubrici cu informații suplimentare despre plante, dăunători, insecte benefice, păsări și albine, prezentate într-o formă atractivă, pe înțelesul copiilor, dar și întrebări/ teme de discuție pentru activități interactive, precum rebusuri sau origami. Viața neștiută a grădinii poate fi citită accesând linkul https://online.flippingbook.com/view/346169/

Caracterul interactiv al cărții a fost exploatat în cadrul celei de-a doua etape a proiectului, care a avut loc în luna decembrie, când organizatorii au gândit cinci întâlniri cu cei mici: una online, la Alțâna, și patru față în față, respectând cu strictețe toate normele antiepidemiologice sanitare și legale în vigoare, la Hosman, Nocrich, Țichindeal și Nou. Lectura unor fragmente din carte, discuțiile libere pe baza acestora, rezolvarea împreună a rebusurilor și atelierele de origami au creat o atmosferă de cooperare și bună dispoziție, cum nu se poate mai potrivită pentru a premerge Sărbătoarea Crăciunului.

Surpriza cea mai plăcută în urma întâlnirilor a fost că toți copiii participanți s-au bucurat de o altfel de activitate decât cele cu care erau ei obișnuiți și au avut loc dialoguri interactive, cu întrebări și răspunsuri în ambele sensuri, din care toți am avut câte ceva de învățat.

Chiar dacă majoritatea beneficiarilor din mediul rural au grădini și au avut ocazia să exploreze sau măcar să urmărească anumite activități la părinții și bunicii lor, nu și-au pus niciodată problema de ce lucrurile se întâmplă așa și nu altfel sau ce ar trebui schimbat la ceea ce știu și fac deja, pentru a proteja biodiversitatea dintr-o grădină. Unii cunoșteau plante, insecte sau animale care sunt benefice, dar nu și în ce fel le putem ajuta sau atrage în grădina noastră, nici cât de strânsă este legătura dintre ele și cum fiecare are rolul său. Am încercat să le insuflăm copiilor grija și atenția pentru tot ce înseamnă viață și să-i facem să înțeleagă că distrugând și doar un singur element din acest circuit, facem de fapt mult rău.

Grădina și natura în general trebuie văzută în ansamblul ei, iar fiecare element este la fel de important ca fiecare om dintr-o societate. De altfel, în mai multe poezii și în discuțiile libere cu copiii am încercat să scoatem în evidența importanța schimburilor care se petrec în natură, fie că e vorba de substanțe sau servicii, exact cum se întâmplă în jurul nostru. Curiozitatea copiilor și interesele lor diferite ne-au obligat să ne adaptăm activitatea de la o întâlnire la alta, iar răsplata a fost dublă: nu doar că ne-au mai chemat la ei, dar ne-au și mulțumit colindându-ne la final.ˮ a declarat inițiatoarea și managerul de proiect, Daria Bârsan.

Daria Bârsan a fost invitata mea la Interviurile Medias News Blog. Interviul se poate vedea aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *