Medieseanul George Puflea, printre fondatorii Aviatiei Comerciale din Mexic

Mediasul, orasul ardelean de pe Tarnava Mare, este cunoscut in lumea stiintifica datorita savantului Hermann Oberth. Aici, parintele rachetei si-a realizat principalele proiecte si a scris, in anul 1923, cartea de capatai a astronauticii, „Racheta in spatiul interplanetar”. In luna mai a anului 1935, Oberth a lansat la Medias prima racheta cu combustibil lichid. Lansarea a avut loc pe terenul Scolii tehnice de aeronautica, pe malul stang al raului Tarnava Mare. Pasiunea pentru zbor si-a pus amprenta si asupra altor medieseni care, insa, nu s-au bucurat de popularitate. Unul dintre ei, George Puflea Craciun, este mai cunoscut in Mexic decat in tara si in orasul de bastina. Puflea a avut un rol important in miscarea aeronautica din Mexic, fiind, in urma cu o suta de ani, printre fondatorii scolii Escuela Nacional de Aviación din aceasta tara.

George Puflea Craciun a fost un aviator roman. A zburat in timpul Primului Razboi Balcanic (1912), al Revolutiei mexicane (1910-1920) si in timpul Primului Razboi Mondial si s-a facut remarcat de timpuriu in cadrul aviatiei civile americane si mexicane. Este cunoscut si sub numele spaniol Jorge Puflea.

Jorge_Puflea_Piloto

S-a nascut in 16 octombrie 1883 in Romania, la Medias. A invatat sa zboare in Franta si a luat parte la Primul Razboi Balcanic. In 1913 a calatorit cu Francisco Santarini (inginer in aviatie, caruia i se datoreaza traversarea Canalului Manecii cu un avion, pentru prima data in istorie) in Statele Unite ale Americii, la New York. Aici a obtinut permisul de aviatie cu numarul 256, sub autoritatea Aero Club SUA, si a activat ca pilot sef si instructor la Scoala de aviatie Moisant, Long Island, New York.

La invitatia lui Alberto Salinas Carranza (pilot militar in aviatia mexicana), in 1914 a calatorit in Mexic si s-a alaturat Armatei Constitutionaliste, participand la luptele din campania Puebla si la Batalia de la El Ebano. A desfasurat atat activitati de observare, precum si misiuni de bombardare si activitati propagandistice impotriva trupelor inamice. A mai luptat si in campaniile Campeche si Yucatán din 1915 si, de asemenea, in Batalia de la Blanca Flor, printre altele. In cadrul acestora, a efectuat si zboruri demonstrative.

A fost instructorul fondator al scolii Escuela Nacional de Aviación, redenumita, mai tarziu, Escuela Militar de Aviación a Fortelor Aeriene Mexicane, o data cu infiintarea sa, in 15 noiembrie 1915. In 1916, s-a intors in Europa, unde a participat la Primul Razboi Mondial.

Dupa razboi, s-a stabilit in El Paso, Texas, Statele Unite, unde  s-a ocupat cu distribuirea de avioane Ansaldo si Lincoln. A locuit si in Ciudad Juárez si in Chihuahua, Mexic, unde a lucrat ca pilot pentru Administratia de stat. In repetate randuri, a incercat sa stabileasca un serviciu de zbor regulat intre El Paso, Chihuahua si Ciudad de México. Cu toate acestea, nu exista informatii care sa confirme existenta unui asemenea serviciu si nici succesul comercial pe care l-ar fi inregistrat.

In 1925, Puflea a incercat sa stabileasca un record de zbor fara escala in Mexic, intre orasele Chihuahua si Ciudad de Mexico, in parterneriat cu Eddie Stinson (pilot american si constructor de avioane). Nu exista informatii clare care sa confirme aceasta reusita. Medieseanul s-a casatorit cu Juliana Treviño González, sora generalului Jacinto B. Treviño, comandantul suprem al Armatei Corpului de Nord-Est, sub a carui comanda a servit in lupta de la El Ebano. Au avut doi fii, Jorge Luis Alfonso si Roberto Francisco.

Ulterior, a detinut functii diverse in departamentele fortelor aeriene ale administratiei publice mexicane. In anii treizeci, a indeplinit functia de inspector al serviciilor aeriene si asistent al comandantului Aeroportului Central Ciudad de Mexico. In anii `40, a mai indeplinit functia de comandant al Spatiului Aerian Veracruz. Dupa incetarea activitatii publice, s-a mutat la Albuquerque, New Mexico, unde a si murit, la sfarsitul anilor `40.

In unele publicatii numele sau apare scris ca Pufflea, Paflea sau Buflea.

Implicarea in razboaie

George Puflea a activat ca pilot in timpul Primului Razboi Balcanic impotriva Armatei Austro-ungare. De asemenea, a participat la Revolutia mexicana, in Flota Aeriana a Armatei Corpului de Nord-Est, din cadrul Armatei Constitutionaliste. In timpul Primului Razboi Mondial, s-a inrolat si a luptat alaturi atat de armata austriaca, cat si de cea italiana.

Cariera de instructor

Puflea a activat ca pilot sef si instructor in cadrul scolii de aviatie Moisant din New York, Statele Unite ale Americii intre anii 1913-1914.

Intre 1915 si 1916 a fost instructor fondator al scolii Escuela Nacional de Aviacion, redenumita ulterior Escuela Militar de Aviación a Fortelor Aeriene mexicane.

In timpul Primului Razboi Mondial, intre 1917 si 1919, Puflea a fost instructor de zbor si acrobatie in Park Field, Memphis, Statele Unite ale Americii. In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, a activat ca instructor in cadrul scolii Escuela Militar de Aviacion si al Academiei Fortelor Aeriene din Guadalajara, Mexic.

Realizari

Alaturi de Leonard Bonney (constructor de avioane – n.red.), George Puflea a fost primul instructor care a predat lectii de zbor in cadrul scolii Escuela Nacional de Aviacion, redenumita ulterior Escuela Militar de Aviación a Fortelor Aeriene mexicane.

Puflea reusit sa realizeze primul zbor de lunga durata recunoscut oficial in Mexic, intre El Paso, Texas si Ciudad de Mexico, cu escala in orasele Chihuahua, Torreon, Saltillo, Monterrey, San Luis Potosí (posibil si Querétaro), in noiembrie 1920. Acesta a fost, de asemenea, primul zbor intre Statele Unite si Mexic.

El a fost, de asemenea, primul pilot care, la 1 ianuarie 1921, a zburat de la Ciudad de Mexico la Tampico, in primul zbor de proba al companiei proaspat infiintate, Compañía Mexicana de Transportación AEREA, ulterior redenumita Mexicana de Aviación, prima companie aeriana din Mexic cu zboruri regulate pentru pasageri si servicii postale.

Puflea a incercat sa realizeze un zbor record de lunga distanta fara escala, intre orasele Chihuahua si Mexico City, in iunie 1925. Rezultatele acestei misiuni raman insa necunoscute.

Parteneri de zbor

De-a lungul carierei sale, Puflea a colaborat cu mai multi piloti. L. A. Winship l-a insotit in primul zbor Statele Unite ale Americii – Mexic in 1920. Pilotul Leonard Bonney a zburat cu George Puflea in timpul luptei de la El Ebano. I-a fost, de asemenea, coleg instructor in cadrul scolii mexicane Escuela Nacional de Aviación.

Edward F. Niles a fost partener medieseanului in campaniile Campeche si Yucatan din 1915. Pe Alberto Salinas Carranza l-a avut supervizor si partener de zbor in cadrul Flotei Aeriene a Armatei Constitutionaliste. A fost, de asemenea, comandantul sau in cadrul scolii Escuela Nacional de Aviación. Edward „Eddie” Stinson l-a insotit in tentativa realizarii primului sau zbor record de lunga durata, fara escala, intre Chihuahua si Ciudad de Mexico, in 1925.

Comentarii
Posted in

mirceahodarnau

Activez in mass media de peste 25 ani. In 1997 am absolvit BBC Radio School si mai multe cursuri de „radio format”. Ne intalnim pe unde la Radio Ring, miercuri la talk-show-ul „Lentila de Contact”. In anul 2013 am lansat volumul „Mediasul radiofonic 1950-2013” , „Sperante pe cartela” ( 2014) si „Mediesenii rock and roll” (2015). Pentru contact poti folosi adresa de e-mail : hodarnaumircea@gmail.com sau numarul de telefon +40728306806.

24 de comentarii

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.