Confluențe Orient-Occident: concert de improvizație

Orgelsommer Mediaș vă invită duminică, 3 iulie a.c., de la ora 19:00 la un concert eveniment intitulat Confluențe Orient-Occident: concert de improvizație, care are loc Biserica Evenghelica Sfânta Margareta.

Protagonistii evenimentului sunt din Iran si Romania:
Ali Asghar Rahimi – voce, tanbour
Edith. H. Toth – orgă, lectură
Adrian Horobeț – expresie corporală
Radu Rădescu – percuție, lectură

Ali Asghar Rahimi (Iran) este un compozitor persan de muzică sufită și mistică, maestru al tanbourului și vocalist. Fost elev al maestrului Seyed Amrollah Shah Ebrahimi și al maestrului Taher Yarveysi, a compus, cercetat, predat și interpretat muzică spirituală persană și vechile Maqam-uri la tanbour de peste 25 de ani. Stăpânirea tehnicii instrumentale și a limbajului muzical persan, creativitatea, originalitatea și cunoașterea profundă a repertoriului Maqam-urilor l-au ajutat să-și creeze un stil nou și distinct în muzica mistică persană, îmbinând emoția și spiritualitatea cu tehnici inovatoare de compoziție, improvizație și interpretare. Înrădăcinată într-o moștenire bogată și ancestrală, muzica sa – profundă, spirituală, convingătoare, captivantă – se inspiră din poezia marilor poeți mistici Mawlana Jalaludin Rumi și Ain-al Quzat Hamedani. Combinând cu pricepere vechile Maqam-uri la tanbour, liniile melodice complexe și poeziile mistice emoționante, cântate într-un stil vocal catifelat, dar puternic și profund, Ali creează tapiserii de sunet, cuvânt și emoție care ating inima și inspiră contemplația și meditația. Opera sa artistică a oferit publicului de pe tot globul o apreciere mai profundă a muzicii și poeziei sufite persane. Ca artist solo, acompaniat de ansamblurile sale sau alături de câțiva muzicieni străini excepționali, a concertat în Liban, Turcia, Nepal, Maroc, Qatar, Rusia, Marea Britanie, Finlanda și foarte adesea în România, unde, în ultimii 5 ani, a explorat noi combinații stilistice, creând și dezvoltând diverse proiecte inovatoare prin colaborări muzicale creative cu muzicieni cunoscuți, precum Grigore Leșe, Attila J. Szabo, Călin Grigoriu, Andrei Kivu, Cristi Horia, Maria Chifu, Izabela Barbu (Jezebel), Aida Šošić, Mircea Király etc.

Edith Hajnalka Toth, născută la Sighişoara, încă de mic copil şi-a găsit refugiul în muzică, cântând fie la flaut, la chitară sau vocal. În anul 1990, a avut posibilitatea să studieze la Facultatea de Muzică Sacră din Dresda (Germania). Împreună cu foștii ei colegi de facultate, Elisabeth Rohloff, Christoph Rummel şi Burkhard Wenzel, cu care a păstrat de-a lungul anilor o strânsă legătură muzicală şi de prietenie, a format ansamblul vocal-instrumental Dresdner Freunde Quartett, cu care a participat la ediţia din 2013 a Festivalului de Film și Istorii Râşnov. Edith a fost organistă în Făgăraş, Codlea, Hălchiu (jud. Braşov), Hong-Kong, iar în prezent activează la Mediaş (începând din anul 1999). În perioada petrecută la Codlea, a condus o formaţie de flaut drept, Flötengruppe Zeiden, alături de care a susţinut numeroase concerte, printre care şi două participări la Festivalul de Artă Medievală de la Sighişoara (1998, 1999). A urmat cursuri de perfecţionare în dirijat coral şi în cadrul asociaţiei Singende Krankenhäuser („Spitale cântătoare”) din Germania, care se ocupă de rolul terapeutic al muzicii vocale. Astfel, Edith a cântat alături de pacientele Spitalului de Psihiatrie „Gh. Preda” din Sibiu și a predat “Puterea vindecătoare a cântatului” la Facultatea de Muzică din Brașov. Susţine o intensă activitate muzicală, atât în cadrul Bisericii Evanghelice „Sf. Margareta”, unde conduce formaţiile corale şi organizează anual stagiunea de concerte Orgelsommer Mediaş, cât şi la Școala „Hermann Oberth”, unde se ocupă de educaţia muzicală a tinerei generaţii. Este membră fondatoare, alături de mezzosoprana Claudia Codreanu și violoncelistul Andrei Kivu, a ansamblului Trio Vitruvius. Colaborează frecvent cu actrița Elena Ivanca de la Teatrul Național „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca, atât în spectacole de teatru („Cine spală oala de mămăligă?”, regia: Camelia Hâncu) cât și în spectacole-lectură („Salve Regina”, concept: Radu Rădescu).
Actorul și regizorul Adrian Horobeț s-a născut la București. A studiat actoria la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” din București, unde, ulterior, a absolvit secția de regie. Încă de foarte tânăr, a început să facă pantomimă, activând timp de 16 ani în cadrul Companiei de Teatru „Passe-Partout” DP, cu care a evoluat în numeroase spectacole, alături de Vlad Ivanov, Andi Vasluianu, Rona Hartner, Carmen Ungureanu, Dragoș Huluba, Richard Bovnoczki și mulți alții. Ca actor, a apărut în scurt-metraje („Poveste de iarnă”, 1997, regia: Andreea Stroescu, „Casa de piatră”, 2006, regia: Paul Manolescu) și lung-metraje („Tinerețe fără tinerețe”, 2007, regia: Francis Ford Coppola). A scris și a montat piesa „Gara de Vest”, pe scena Teatrului Clasic „Ioan Slavici” din Arad (implicând aproape toată trupa teatrului), un spectacol de teatru, pantomimă și step construit în jurul întâmplărilor care se petrec într-o gară, văzută ca loc al întâlnirilor, despărţirilor, marilor şi micilor evenimente care traversează istoria. Lucrează frecvent ca regizor de evenimente și de spoturi publicitare. Are în plan un film de lung metraj. Recent, în urma unei întâniri cu un tânăr dramaturg debutant, și-a inclus printre proiectele personale o nouă montare teatrală.

Radu Rădescu a început să facă percuție în anul 2003, fiind încurajat și susținut de Zoltán Majó, directorul artistic al ansamblului Flauto Dolce din Cluj-Napoca, alături de care a apărut ca invitat în numeroase concerte (Cluj-Napoca, București, Sibiu, Mediaș, Sighișoara, Râșnov, Roșia Montană) și cu care a participat la realizarea CD-ului aniversar „Flauto Dolce – 20 de ani” (2020). Este colaborator al ansamblurilor Sectio Aurea și Trio Vitruvius. Ca membru fondator al formațiilor Foley’Ala (București) și CelloFun (Cluj-Napoca) – ansambluri specializate în crearea și interpretarea live a muzicii originale pentru filme mute – a participat, începând din 2013, la peste 50 de cine-concerte, alături de colaboratoarea constantă a acestor formații, binecunoscutul critic de film Irina Margareta Nistor („Vocea Filmelor”).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *