Primii doi ani ai proiectului „Absenta ca Patrimoniu”, la Sinagoga Medias

Au trecut deja doi ani de la inceperea proiectul „Absenta ca Patrimoniu”, la Sinagoga Medias. In cadrul proiectului TRACES – “Absence as Heritage” au fost implicati Julie Dawson, cercetator si arhivist in cadrul Institutului Leo Baeck (NYC/Berlin), director al studiului Arhivelor Evreiesti din Bucovina si Transilvania al Institutului Leo Baeck (in curs de desfasurare), si artistul plastic Razvan Anton, din Cluj Napoca.

Zilele trecute a fost facuta publica o sinteza a activitatilor realizate pana acum la Casa de langa Sinagoga din Medias, Romania.

“Activitatea de baza a fost rezidenta comuna de doua luni a lui Razvan Anton si Julie Dawson in atelierul si spațiul studiourilor a Casei de langa Sinagoga din Medias, Romania. Razvan Anton si Julie Dawson au lucrat zilnic, examinand materialele din arhive si biblioteca, investigand reperele istorice (si lipsa acestora) in urbanism, discutand despre pierderile din memoria locala si – in final – selectand si creand materialul pentru expozitia finala.

Ne-am concentrat asupra metodelor de retraire a caracteristicilor comunitații, de percepere asupra indivizilor care au fost uitat de mult timp si am iluminat semnele marginale care nu au fost intentionat niciodata sa fie consecinte. Am lucrat in primul rand cu doua texte si un sortiment de carți din biblioteca evreiasca Medias, selectand mazgalelile copiilor si numele proprietarilor de la margini, care au reflectat prezenta vieții evreiesti in regiune, atat in ​​sate, cat si in orasele din jur. Ne-am concentrat asupra ideii liminalei, a tranziției, a vagului si a explorarii limitelor a ceea ce poate fi cunoscut si comunicat prin obiectele vestigiale ale unei comunitati sau prin marturii scrise.

Mai concret, expozitia a constat din trei camere:

  • Prima camera a fost o instalație cu care vizitatorul putea interacționa, adica sa stea pe mobilier, sa deschida garderoba, sa foloseasca o masa. Aceasta camera continea mobilier de epoca, care se gasea in cea mai mare parte in casa (povestea relatata in a doua camera a avut loc chiar in aceasta casa), un panou introductiv si o instalare video intr-un colț al unei perioade de timp create ca soarele modelul fixat pe o fereastra (modelul era dintr-o geanta de tefilina brodata manual).
  • A doua camera conținea un text imparțit in cincisprezece panouri. Textul a fost o poveste de catre o femeie care fusese o fata in timpul razboiului. Povestea a povestit un episod in viața fetiței si a comunitații evreiesti in (probabil) inceputul anului 1941. Fiecare panou era in limba germana, romana, maghiara si engleza. Imagini sau o instalatie audio au insotit fiecare panou. Cele doua instalații audio au fost create de artistul si muzicianul Benjy Fox-Rosen. In centrul camerei se afla o harta de dimensiuni mari a orasului din anii 1940, cu puncte negre atasate la adresele familiilor evreiesti (date bazate pe documente de arhiva). Un perete conținea o “sub-poveste” a unui alt episod din anii razboiului, din trei perspective diferite. Aceasta a inclus, de asemenea, o instalare audio.
  • A treia camera continea piese de arta suplimentare create de Razvan Anton pe parcursul verii, folosind imagini si inscripții gasite in carțile bibliotecii, tapiserii si arhive. Povestile si marturiile prezentate au ridicat intrebari la care nu ne-am prefacut ca avem raspunsuri. In schimb, am invitat privitorul sa considere imaginile ca fiind incerte, umbrite, fragmentate, potențial distorsionate si eronate.

La vernisajul expozitiei, a fost realizat un concert de melodii idis de artistul, colegul colaborator si muzicianul Benjy Fox-Rosen. Pe langa rezultatele principale ale expozitiei, au avut loc doua ateliere de lucru in timpul verii: una pentru un grup de elevi de liceu si una pentru copii defavorizați din regiune. Ambele ateliere au inclus imagini si materiale din arhive si din biblioteca pentru a dezvolta proiecte de arta impreuna cu participantii.

In cele din urma, in noiembrie 2017, a fost organizat un atelier de istorie orala de patru zile in Viena impreuna cu partenrii international al proiectului TRACES pentru a pregati viitorul proiect de istorie orala, un accent principal echipa la “Casa de langa Sinagoga din Medias” in ultimele douasprezece luni ale proiectului”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *