Nicolae Romulus Moise, absolvent al Liceului St. L Roth a condus Flota Maritima Comerciala a Romaniei

Azi va aduc in atentie activitatea unui fost absolvent al Liceului St. L. Roth, care a avut o activitate prodigioasa in zona navigatiei maritime. Capitanul de Cursa Lunga, Conf.Univ. Nicolae Romulus Moise a absolvit liceul mediesean in anul 1952, dar a venit la Medias, in anul 1937.  Familia Moise  a locuit in cartierul Vitrometan, tatal lucrand ca functionar la Primaria orasului si mama ca educatoare la Gradinita de copii mici nr 4.

Mai jos postez un material despre Nicolae Romulus Moise, realizat de prof.univ.dr.ing. Ilie Lata.

Intre figurile reprezentative ale absolventilor liceului teoretic mixt din Medias – azi liceul teoretic „Stephan Ludwig Roth” – la loc de mare cinste trebuie asezat Capitanul de Cursa Lunga, Conf.Univ. Nicolae Romulus Moise patriot insufletit, care pornit din postura modesta de docher, apoi timoner a ajuns sa urce treptat in ierarhia flotei maritime comerciale a Romaniei, pe care a condus-o si a dezvoltat-o cu pricepere si apoi a participat activ la infiintarea si organizarea „Universitatii Maritime” din Constanta.

Expunerea traseului biografic al unei personalitati e o banalitate, in schimb sa-i compui portretul moral e si mai complicat, caci numai Dumnezeu stie combinatia de forte fizice si intelectuale, de energii spirituale, de traire si chemari nedeslusite daruite omului spre implinire.

Domnul Nicolae Romulus Moise s-a nascut la 3 iunie 1934 in localitatea Archita din judetul Tarnava Mare, ca fiu al lui Nicolae Moise, notar comunal licentiat al Facultatii de Drept din Cluj si al invatatoarei Olimpia Moise, nascuta Suciu, absolventa a Scolii Normale din Beius.

In anul 1937 familia Moise se stabileste la Medias si locuieste in cartierul Vitrometan, tatal lucreaza ca functionar la Primaria orasului si mama ca educatoare la Gradinita de copii mici Nr 4.

Anii copilariei i-au fost marcati, la fel ca pentru intreaga sa generatie, de o serie de lipsuri pe care astazi cu greu ni le putem imagina, de propaganda comunista agresiva si de instaurarea unei noi dictaturi, cea a proletariatului.

Pregatirea scolara, ciclul primar, gimnaziul si liceul le-a efectuat toate la Medias in urmatoarele perioade:

  • 1940 – 1944 urmeaza ciclul primar la Scoala Nr. 2 „Avram Iancu”;
  • 1945 – 1948 gimnaziul la „Gimnaziul Mixt”;
  • 1948 – 1952 urmeaza cursurile Liceului Teoretic Mixt – azi liceul Teoretic „Stephan Ludwig Roth”, care avea atunci o pleiada de dascali tineri si entuziasti ce au lasat -cum se spune – urme de nesters, acestea fiind generatiile de elevi indrumati si pregatiti de ei, ca profesorii: Stanescu Elena – limba romana, Ionescu Rodica – biologie, Capsa Florina – limba franceza, Nedelcu Gheorghe – fizica, Boteanu Adrian – matematica, Dragan Constantin – istorie Zlei Constantin – geografie, Basca Traian – desen, Horea Stefan – educatie fizica, Brekner Maria – limba germana si Barna Teodora – Chimie.

La liceu, in clasa de baieti a fost coleg cu: Barna Virgil, Baila Neagoie, Falberth Dieter, Piringer Otto, Serban Sever, Togan Grigore, Muntean Vasile, Ratiu Vasile, Stoian Stefan s.a.

Mediasul, orasul transilvan devine pentru viitorul capitan de cursa lunga locul trairilor de neuitat ale copilariei si a unei parti din adolescenta, care-i vor marca personalitatea.

Calmul, rigurozitatea, ambitia, tenacitatea, seriozitatea si patriotismul ardelenilor se vor imprima adanc in felul sau de a fi. Vacantele de vara traite in locurile de bastina ale parintilor, la Bunesti (jud. Tarnava Mare) si Dealu Frumos (jud. Sibiu) vor trezi in sufletul copilului si adolescentului dragostea de frumos, visurile calatorilor plecati pe intinsurile de ape dar mai ales dragostea pentru oameni si locurile mirifice ale Romaniei.

In anii de liceu, Nicolae Romulus Moise – „NICU” pentru familie, prieteni si colegi s-a distins ca un adolescent istet si creativ, demn si sensibil, nonconformist, dar responsabil si curajos, un prieten generos si loial cu o mare si profunda iubire pentru familie, colegi si tara.

Pregatirea serioasa si temeinica din liceu asigurata de calitatea corpului profesoral l-au ajutat sa-si  formeze o cultura deosebita si a constituit o baza solida pentru admiterea la facultate.

In anul 1952, la indemnul parintilor sustine examenul de admitere la Politehnica din Bucuresti si apoi a urmat doi ani cursurile de zi ale politehnicilor din Bucuresti si Timisoara, unde se transferase in anul II.

Practicile studentesti efectuate la combinatele siderurgice de la Calan si Hunedoara au avut un impact major asupra tanarului student care constata cu consternare ca nu are nici o chemare pentru viitoarea profesie de „siderurgist”.

In anul 1954 se transfera la cursurile „fara frecventa” ale Politehnicii din Brasov si se angajeaza ca muncitor la Combinatul Siderurgic de Neferoase 21 Decembrie din Copsa Mica, raionul Medias.

Spirit inegal, Nicu, nu se putea impaca cu perspectiva de a-si desfasura activitatea viitoare intr-o fabrica, motiv pentru care in anul 1955 a sustinut examenul de admitere la „Scoala Militara Superioara de Marina” din Constanta cu gandul de a imbratisa profesia de navigator maritim.

A absolvit „Scoala Superioara de Marina” in anul 1959 cu gradul de Locotenent si a fost repartizat la o unitate a marinei militare din Tulcea.

La 28 martie 1960, intentionand sa se angajeze in marina comerciala, a facut cerere de trecere in rezerva.  Cerere i-a fost aprobata prin Ordinul Nr.DO339, conf. Art.nr.52 Litera H din Statutul Corpului Ofiterilor si Generalilor.

Dupa trecerea in rezerva si renuntarea la un serviciu onorabil si sigur cu gradul de Locotenent in Marina Militara, s-a vazut in luna aprilie ale aceluiasi an in imposibilitatea de a se angaja potrivit gradului sau de pregatire in cadrul Intreprinderii Armatoriale a Flotei Maritime Comerciale din Constanta. In perioada aceea toate posturile din intreprinderile din Constanta erau „blocate” in vederea angajarii ofiterilor activi trecuti in rezerva „la ordin” in luna aprilie a anului 1960 cu „Lotul Pacii”, potrivit hotararii Guvernelor tarilor din lagarul comunist semnatare ale Tratatului de la Varsovia.

S-a angajat la intreprinderea „Romtrans” ca docher, muncitor portuar, care a fost singura sansa sa poata sa munceasca, sa traiasca de pe o zi pe alta si sa ramana ancorat intr-un serviciu in portul Constanta.

Urmare a cererii depuse la Serviciul de cadre al flotei maritime comerciale in luna iunie 1960 a fost ambarcat in functia de timonier pe nava maritima mixta de transport „Ardeal” de 6.700 tdw.

In anul 1961 dupa obtinerea Brevetului de Ofiter maritim III a fost repartizat pe nava „Mangalia” de 650 tdw. Dupa obtinerea Brevetului de Ofiter Maritim II in 1963 a fost ambarcat pe nava cargou „Bucuresti” de  12.900 tdw, comandantul navei fiind capitan de cursa lunga Liviu Negrut, secunzi: Boris Cazacu si Of.M.II Nicolae Romulus Moise.

Echipajul cargoului „Bucuresti” a facut istorie!

Anul 1963 ramane in istoria Flotei Romane anul in care pentru prima data o nava romaneasca –  cargoul Bucuresti- a facut un voiaj in jurul lumii.

Intre anii 1965 – 1967 a activat cu Brevet de Of. Maritim I pe navele: „Bucuresti”, „Sulina” de 550 tdw si „Targu Mures” de 4500 tdw.

Din 1967 avand Brevet de Capitan de Cursa Lunga a luat in primire comanda navelor „ Brasov” si apoi  „Cugir” de 12500 tdw.

 

                                                                     Nava „Cugir”…traversand Atlanticul in drum spre New York

In anul 1971 in luna iunie a fost numit in cadrul „ DNM NAVROM” Constanta, Director al Flotei Maritime Comerciale, preluand aceasta functie de la Cpt. de Cursa Lunga Gheorghe Balaban, ardelean de la Fagaras.

Flota maritima  avea in dotare in anul 1971 un numar de 57 nave maritime cu care s-au transportat in acel an 4.380.000 tone marfuri lichide- petroliere, marfuri solide in vrac-minereuri, fosfati, cereale si marfuri generale.

Domnul Moise a condus destinele Flotei Maritime Comerciale a Romaniei in cea mai prolifica perioada de activitate a acesteia.

In perioada anilor 1971 – 1980 cand a fost Director prin prognoza si strategia programelor de dezvoltare tehnica si economica pe care le-a initiat avand ca obiective:

  • Organizarea si dezvoltarea flotei maritime pe principii moderne,
  • Receptia si punerea in functiune a 126 de noi nave maritime.
  • Diversificarea activitatilor si a serviciilor maritime,
  • Perfectionarea si ecializarea personalului Navigant pentru cresterea competentei, profesionale si responsabilizarea acestuia,
  • Imbunatatirea structuriior organizatorice a unitatii si altele,

au condus la majorarea ciferi de afaceri si la cresterea profitului„ intreprinderii” a carei activitate s-a dezvoltat an de an devenind un VECTOR SUPORT DE IMPORTANTA STRATEGICA SI O COMPONENTA INSEPARABILA a politicilor de dezvoltare economico – sociala a Romaniei din acea perioada.

In anul 1980 la predarea functiei de Director, Flota Maritima Comerciala, avea 189 nave maritime cu un tonaj de 2,6 mil tone dwt si a transportat in acel an 21 mil tone marfa.

Din anul 1981 pana in anul 1989 a functionat in cadrul Institutului de Marina „Mircea cel Batran” fiind Conferentiar universitar la catedra de Transport Maritim si Pescuit Oceanic a Facultatii de NAVIGATIE.

In anul 1990, dupa revolutie, se infiinteaza „ Universitatea de Marina” Constanta a carui fondator a fost, impreuna cu toti colegii, profesori, conferentiari si alti civili ai Institutului de Marina „Mircea cel Batran”.

In perioada 1990-1992 a fost ales Decan al Facultatii de Navigatie.

Activitatea desfasurata in invatamantul superior la catedra, a dovedit ca Domnul Nicolae Moise este o personalitate complexa, multilaterala, un profesor in adevaratul sens al cuvantului, un om de o vasta cultura, o prezenta de prima marime in universitate, in viata culturala si cea sociala a acesteia.

Intreaga sa activitate publicistica, fie ca e vorba de manuale, note de curs, articole si studii stiintifice se caracterizeaza prin claritatea prezentarii, rigurozitatea informatiei, dar mai ales, filtrarea acesteia prin experienta proprie si expunerea unor idei originale.

Profesorul Moise, avand mereu deschidere spre nou, a inteles ca nimeni altul necesitatea dezvoltarii activitatii de cercetare stiintifica la Facultatea de Navigatie prin:

  • Modernizarea si dotarea bazei de cercetare a facultatii;
  • Infiintarea de noi laboratoare de cercetare dotate cu aparatura si tehnica de calcul;
  • Incurajarea si sustinerea cercetarii interdisciplinare, in cadrul unor colective puternice, capabile sa rezolve teme de cercetare cat mai complexe;
  • Organizarea periodic de conferinte si seminarii stiintifice pentru colectivele de specialisti ai facultatii si studenti;
  • Editarea de Reviste Stiintifice / Buletine stiintifice pentru diseminarea rezultatelor cercetarii stiintifice desfasurate la nivelul facultatii / universitatii.

In anul 1992 iese la pensie dar ramane activ!

Odata cu febra exploziva a privatizarii la sfarsitul anului 1992 infiinteaza o companie armatoare cu 2 nave, cargouri de 1.100 tdw si 5.500 tdw, care a fost relativ benefica doar in primii 3 ani de exploatare, dar s-a stins repede si dramatic dupa colapsul economiei romanesti si reducerea drastica a schimbarilor comerciale de export – import rezumate in acea perioada (1993-1996) doar la cherestea si volume derizorii de fier vechi.

Ca Director al unei agentii maritime si reprezentant al „Lloyd London Salvage Association” efectueaza prestatii de expeditii internationale, expertize tehnice si tranzactii comerciale cu speranta ca dupa ce vor fi depasite puseurile economice ale crizei post – revolutionare va putea sa-si reia activitatea de „armator”.

In anul 2006 D-nul Nicolae Romulus Moise – fost director la NAVROM Constanta, membru al Comisiei de ancheta a cauzelor si imprejurarilor producerii accidentului celei mai mari catastrofe din istoria navigatiei maritime romanesti  prefateaza  cartea  ziaristului Constantin Cumpana ”Tragedia navei INDEPENDENTA” lansata in anul 2006,

Cu trecerea anilor mult asteptata revigorare a economiei romanesti nu s-a mai realizat iar in toamna anului 2007 incepe criza economica mondiala (2008 – 2012), unda de soc a acesteia resimtindu-se rapid si in Romania, care a intrat oficial in recesiune.

Urmare a masurilor de austeritate si de constrangeri economice luate de guvernanti pentru a diminua efectele crizei economice au condus si la faptul ca in acea perioada mai multe societati comerciale isi inceteaza activitatea, se inchid, iar altele intra direct in faliment.

In acest context economic ostil, in anul 2014, la varsta de 80 de ani, D-nul Moise se retrage din „activitatea economica” si isi leaga definitiv „barca la mal”, dar ramane activ dedicandu-se scrisului.

Din anul 2015 ……pana in prezent s-a inhamat la un lucru greu, dar placut, care cere eforturi intelectuale deosebite: elaborarea unui studiu stiintific, un tratat detaliat ce constituie o monografie autobiografica in care isi prezinta viata si activitatea profesionala si stiintifica impletita si strans legata de mult indragita flota comerciala, pe care a intitulat-o: O JUMATATE DE VEAC in MARINA, proiectata sa apara in 3 volume.

Astfel, in anul 2016 editura EX PONT din Constanta lanseaza primul volum: „O jumatate de veac in marina”…….intitulat/ denumit ….. in CAUTAREA DESTINULUI, care are 723 pagini.

In anul 2017, aceeasi editura  lanseaza volumul al -II -lea: „O jumatate de veac in marina” ……. SPERANTE INECATE IN VALTOAREA TRANZITIEI, care are 881 pagini, in care prezinta printre altele imaginea unei glorioase activitati manageriale a unei flote comerciale de 2.600.000 tdw pana in 1980 si pierduta in intregime cu cele 5.600.000 tdw. dupa „revolutie”.  Si o pledoarie vehementa pentru renasterea „Serviciului Maritim Roman” infiintat in 1895 si a intreprinderii „NAVROM” Constanta, continuatoarea acestui serviciu pana la extinctia totala a flotei maritime comerciale in anul 2004.

Dupa aceasta data „Transportul Maritim Romanesc”, serviciu strategic in cadrul Economiei Nationale a fost sters complet de otravita „farsa judiciara a DNA” din anul 2007 (vezi cap. XXXI – Epilogul amintirilor) din mentalul Presedintiei, a Guvernului, a Partidelor Politice, a tulburatoarelor ONG-uri si a „Opiniei Publice” care aproape a amortit sub semnul pacatoasei sintagme fataliste si de „sine die” resemnarea…..Asta este!

Volumul al III-lea al monografiei autobiografice este in prezent pe masa de lucru a autorului, care a fost si este un rob al muncii neobosite, pe care a inteles-o ca pe o datorie fata de neam si tara, obligatia de a face cunoscuta la toti romanii si mai ales tinerei generatii despre „tacutul sfarsit al flotei comerciale romane”.

Portretul D-lui Nicolae Romulus Moise ar fi incomplet daca nu s-ar prezenta si familia domniei sale:

  • Sotia, profesoara de limba romana si franceza, o femeie afabila si delicata, inzestrata cu o mare sensibilitate ce a imbunatatit familia cu simtul artistic; i-a daruit sotului ei doi copii: un baiat si o fata, scrie poezie japoneza HAIKU si a castigat in Japonia in anul 2008 locul al II-lea la un concurs international de HAIKU:
  • Ambii copii, atat baiatul cat si fata sunt de profesie medici;
  • Are un nepot dotat, in prezent absolvent al Facultatii de Medicina din Bucuresti, care la varsta de 17 ani, in anul 2011, fiind elev la Colegiul National „Mircea cel Batran” din Constanta a castigat impreuna cu 4 colegi de echipa un concurs international intre licee la NASA, in Houston, clasandu-se pe primul loc.

POMUL se cunoaste dupa roadele lui, iar OMUL dupa FAPTE, dupa ceea ce lasa in urma lui si sunt convins ca are inca multe „proiecte” pe care deja le-a formulat si pe care doreste sa le infaptuiasca.

Devotat flotei romane, unde a lucrat si s-a format ca specialist, urcand treapta cu treapta in ierarhia navigatorilor D-nul  Nicolae Romulus Moise ajuns Director la NAVROM Constanta s-a dovedit un „manager de exceptie” al flotei maritime comerciale, cu un distins profil moral pentru care realizarile profesionale si stiintifice au fost si cele mai mari satisfactii care i-au calauzit viata si munca neobosita pe care a desfasurat-o si inca o mai desfasoara cu deplina corectitudine.

Plecat din cetatea Mediasului de tanar sa dea piept cu viata…D-nul Nicolae Romulus Moise a revenit mereu „acasa” la parinti si sora, la prietenii si colegii de liceu. A fost prezent la toate intalnirile organizate de „promotia 1952” a liceului pe care l-a absolvit.

Mai multi dintre mediesenii navigatori maritimi il cunosc bine, fie ca l-au avut comandant de vas, fie director la „NAVROM” s-au profesor la materia „economia, teoria si tehnica transporturilor  maritime” in  INSTITUTUL DE MARINA „Mircea cel Batran” din Constanta. Un adevarat MAESTRU – capitan de cursa lunga, conferentiar universitar si  expert in domeniul relatiilor tehnico economice maritime internationale – este numai cel care avand el insusi multa bogatie sufleteasca, stie sa dea tot, stiinta pricepere si suflet, fara sa astepte nimic in schimb – acesta este D-nul Nicolae Romulus Moise.

Prin activitatea, creatia tehnico – stiintifica si modul de viata a acestei personalitati complexe, Mediasul s-a putut face mai bine cunoscut in tara si in strainatate, sporindu-i prestigiul „ardeleanul nostru mediesan” de pe Tarnava Mare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *