Guest post: Sigla Medias 750 – asa NU!

Dupa prezentarea siglei Medias 750, reactiile continua sa apara. Daca domnul Liviu Pintican Juga a adresat cateva intrebari prin intermediul unui comment, Camelia Starcescu si Krista Lurtz mi-au trimis un guest post.

Sigla Medias 750 – asa NU!

In data de 7 decembrie 2016, Primaria Municipiului Medias a anuntat, pe site-ul propriu, ca, in perioada 25 octombrie-5 decembrie 2016 organizase un concurs pentru sigla orasului in an aniversar, ”Medias 750”.

La concurs puteau participa atat firme, cat si persoane fizice, urmand ca propunerile sa fie supuse unui vot public, timp de o saptamana, pe site-ul institutiei. Au existat zece propuneri supuse la vot. Interesant este ca pagina concursului a fost stearsa deja de pe site-ul primariei, astfel ca nimeni sa nu mai poata vedea ulterior care au fost designurile perdante. Pe un ton putin spus zeflemitor, reprezentantii primariei spun: ”Deoarece parerea dvs. este extrem de importanta…”(vezi print-screen-ul de mai sus). Pai, daca parerea mediesenilor este atat de importanta declarativ, intrebam:

  1. De ce concursul nu a fost anuntat nicaieri in mod oficial, inainte sa inceapa, in luna octombrie?
  2. De ce se anunta retroactiv organizarea concursului, respectiv in 29 noiembrie, desi incepuse in 25 octombrie?
  3. De ce propunerile au fost supuse votului doar timp de o saptamana, fara o mediatizare adecvata? Si de ce votul public s-a redus doar la publicul utilizator de internet?

In fine… Sigla a fost aleasa de catre ”public”, zice-se. Primii nemultumiti au fost reprezentantii sasilor si ai maghiarilor. Nici romanii din Medias nu se simt prea bine, din acest punct de vedere.  Nici unii nu se simt deloc reprezentati de o sigla in limba engleza, si aceea prost facuta si argumentata, dupa cum veti vedea mai jos.

In urma concursului, sigla aleasa (X-ul rosu ne apartine, desigur!):

In primul rand, ce treaba are limba engleza cu Mediasul! Turismul? Indiferent de nationalitatea lor, turistii nu-si aleg drept destinatie o localitate dupa sigla acesteia, ci dupa obiectivele turistice, istorice, culturale sau de orice alta natura care-i pot atrage acolo. Asa ca e prea putin important ca sigla unui oras, fie ea si utilizata doar pe parcursul unui an de zile, sa fie facuta in limba engleza.

Dar sa vedem prezentarea minunatei sigle castigatoare, in care ”creatorii” dau dovada de subcultura de la prima pagina: ”publicuri” – in limba romana, acest cuvant nu exista.

In plus, nedumerirea este mare inca de la prima pagina a prezentarii: ni se vorbeste despre ”brand de localitate”. Pai, ia stati asa! Nu era vorba doar de sigla? Sigla e una, brandul e cu totul si cu totul altceva! Chiar asa ne luati de prosti?

Apoi, apare explicatia cuvantului ”me”:

Despre care ”mine”? Si iarasi nu intelegem concentrarea asupra limbii engleze, in final prost aplicata aici. Este adevarat ca particula ”me”, adica eu, face parte din numele Medias, dar autorii uita un lucru si anume, faptul ca se scrie ”me”, dar se pronunta ”mi”. In final, rebotezam orasul? O sa-i zicem Midias?

Logo-ul este prezentat bilingv: romana–engleza, ca sa fie mai… international, cica. Schiopatatul intre limbi continua:

In limba romana: ocrotit din 1267.

In limba engleza: shielding me since 1267 – care se traduce ”ocrotindu-ma din 1267”. Sau poate si aici realizatorii folosesc particula me, ca e scoasa din numele Medias?!? Traducerea corecta ar fi ”protected since 1267”.

Si circul bilingv continua:

”Al meu din 1267” – in limba romana.

”About me since 1267” – in limba engleza, care se traduce ”despre mine”. Din 1267? Esti nebun? Sau poate esti Tutankhamon!

In limba romana, ”me” este onomatopee – ”Me!” fac mieii primavara, asta am invatat in clasele primare….

In plus, daca privim cromatica, dam peste un adevarat kitsch. Chiar si pentru un afon intr-ale cromaticii sunt deranjante asocierile de culori alese.

Iar cand ne gandim ca Mediasul va fi plin de banner-e in culorile astea tampite, ne apuca de pe acum durerea de cap!

Stam si ne intrebam: cei de la primarie, care au aprobat acest logo, care ar trebui sa fie reprezentativ pentru oras, oare chiar nu gandesc? Cum poti sa promovezi asa ceva? Cum poti sa promovezi subcultura? Sau nici ei nu stiu ca nu exista in limba romana cuvantul ”publicuri”? Din cate se vede, nici limba engleza nu o cunosc, daca au ales si au aprobat asa ceva!

Logo-ul asta pare a fi scos de la concursul clasei a VII-a E, a Scolii Generale din comuna Ferentari, cu tema: ”De ce iubesc io Copsa Mica”, pe muzica de Sorinel Pustiu si Sexi Braileanca.

Cand te apuci sa faci un brand de localitate, ai nevoie de ajutorul celor mai buni in domeniu.

Transformarea valorii in brand

Procesul de branding include cinci elemente: pozitionarea, naratiunea, design-ul, pretul si contactul cu clientela. Ordinea elementelor nu este aleatorie, cele referitoare la formularea identitatii proprii fiind urmate de elementele reprezentarii, deosebit de importante si in cazul brandingului de localitate. Pozitionarea necesita, in primul rand, formularea unor valori specifice orasului, simboluri cu care orasul si-ar dori sa se asocieze. Practic, orice specific al orasului poate avansa la statutul de simbol.

Au posibilitatea sa devina simboluri: epitetele constante, traditiile, resursele naturale, patrimoniul construit, celebritatile, institutii, evenimente istorice, viata spirituala.”

Oare Mediasul, nu are nimic specific care sa ajunga la rang de simbol? La modul cel mai serios acum, Mediasul chiar trebuie sa se reinventeze? Nu are suficiente simboluri evidente? Asta este motivul pentru care trebuie sa introducem limba ”englezeasca” si behaiala ”particulei me”?

Mediasul are suficiente traditii si valori istorice, nu trebuie reinventat in limba engleza. Si inca atat de prost!

                                                                                                                                                        Krista Lurtz

                                                                                                                                                Camelia Starcescu

         

Niciun comentariu


  1. Sustin intru totul opinia din acest post!
    Hansotto Drotloff
    Nascut la medias – si a carui inima inca bate tare pentru acest oras!

    Răspunde

  2. Nu am stiut de concursul cu logo-uri. Am aflat abia cand a fost anuntat logo-ul castigator.

    In aceeasi zi in care a fost desemnat logo-ul castigator, am cautat pe site-ul primariei cele 10 propuneri, dar nu le-am gasit. Am cautat si pe Google, dar n-am gasit nimic. Nu stiu cata lume a stiut de concursul cu logo-uri… Sunt destul de prezent in online si cu toate astea nu am reusit sa aflu la timp de el. Nu stiu daca s-a promovat si daca s-a promovat, cum s-a facut asta.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *